Erasmus+

levenslang leren - over het muurtje kijken

Doelstellingen

  • Iedereen is uniek
    We willen in onze scholen streven naar meer inclusie omdat we vaststellen dat onze leerlingenpopulatie steeds meer divers wordt. Bij diversiteit gaat het om alle kenmerken waarop mensen van elkaar verschillen. Het gaat hierbij om zowel zichtbare kenmerken zoals geslacht en huidskleur; maar evengoed om minder zichtbare kenmerken zoals afkomst, fysieke conditie en seksuele oriëntatie. Onderzoekers hebben aangetoond dat de blootstelling van leerlingen aan andere leerlingen die anders zijn dan zijzelf, en de nieuwe ideeën en uitdagingen die deze blootstelling met zich meebrengt, leidt tot betere cognitieve vaardigheden, waaronder kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Diversiteit betekent meer creativiteit, meer kennis en ervaring en tenslotte draagt het ook bij aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen en medewerkers. 
  • Van gehoorzamen tot actieve burger
    Democratie moet je op school oefenen en vooral ervaren. Op die manier worden jongeren geprikkeld om zich te engageren. Dat is zeker niet vanzelfsprekend. We gaan er van uit dat er best wel wat groeimarge is om jongeren actiever te laten participeren. De waarde die jongeren hechten aan participatie, ligt hoger dan hun participatie in de praktijk. Ze willen zich wel engageren. Ook jongeren van de B-stroom, van wie vaak gedacht wordt dat ze niet geïnteresseerd zijn.” We zijn er van overtuigd dat er potentieel is om er iets mee te doen als we onze leerlingen voldoende kunnen uitdagen, zodat ze echt in gang schieten. 
  • Eco-logisch
    Het zoeken naar de meest duurzame oplossingen voor al onze (onderwijs-)vraagstukken zou een evidentie moeten zijn. Klimaatverandering staat al in de nieuwe eindtermen van de eerste graad, maar het klimaat verdient een nog grotere en aparte plaats in de eindtermen. Belangrijke vraagstukken komen al aan bod. Welke energietransitie is nodig en waarom? Wat zijn de alternatieven voor fossiele brandstoffen? Hoe ziet het elektriciteitsnet eruit op wereld-, Europees en regionaal niveau? Essentiële kennis, want hernieuwbare elektriciteit vormt de kern van de klimaatoplossing. Daarnaast moeten we ook op zoek naar de juiste keuzes en onderzoeken hoe we die betaalbaar kunnen houden: kiezen voor groene stroom en er verstandig mee leren omspringen, kiezen voor groene mobiliteit, de juiste energiebron kiezen, kiezen voor duurzaamheid in onze voeding op school,… 
  • Digi-taal

2023-2024

Tijdens dit schooljaar trokken 21 medewerkers de wereld in naar Valencia, Helsinki, Cagliari, Tallinn en Zeeland. 

Ze leerden er bij over 

  • omgaan met diversiteit
  • milieu- en klimaatonderwijs
  • blended leren - hybride leeromgevingen
  • actief burgerschap
  • praktijkgericht onderwijs

2024-2025

Tijdens dit schooljaar ontdekken 21 medewerkers de wereld in Dublin, Praag, s Hertogenbosch en Milaan. 

Ze verkennen de thema’s

  • sterk taalonderwijs
  • gezond lichaamsbeeld en correct gebruik van sociale media
  • inclusief onderwijs
  • digitaal leren
  • mindfulness en welzijn in onderwijs