Internationale leermobiliteit in Joensuu, Finland: Educational Innovation (27.01.2020>31.01.2020)
Eind januari, voor het corona-tijdperk, trok een ‘clan’ van 10 RHIZO-collega’s naar Joensuu om daar de koude te trotseren en meer te weten te komen over hun onderwijssysteem.
Joensuu is een middelgrote (studenten)stad, waar de scholengemeenschap Riveria diverse opleidingen op verschillende campussen inricht. Onderwijs in Finland hangt nauw samen met de economie: studenten worden tot een richting toegelaten op basis van de vraag naar werkkrachten uit het bedrijfsleven. Leren moet ‘leuk’ zijn, want ‘levenslang leren’ is iets wat de Finnen hoog in het vaandel dragen.
Daarnaast zijn ze ook nogal tuk op ‘stiptheid, nauwkeurigheid, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid’. Iets wat ze hun kinderen met de paplepel mee geven. Dit straalt zich ook uit op school waarbij leerlingen veel verantwoordelijkheid krijgen en vaak zelfstandig moeten werken. Als een leerling niet slaagt, dan heeft die dat volledig aan zichzelf te danken, volgens de Finse filosofie.
De school is er het ‘hart’ van de gemeente, die meteen ook de werkingsmiddelen (lees: financiën) van de school bepaalt. Een school is meer dan school alleen: ze is ook bibliotheek, sportzaal, fitnesscentrum en toneelzaal. Het gebeurt zelfs dat de inwoners van de gemeente een tekenles met de kinderen meevolgen.
Finnen worden gezien als de gelukkigste mensen ter wereld, hoewel wij zeker niet gelukkig werden van de korte donkere dagen en de Finse keuken. De saunacultuur en het ‘ice hole swimming’ brachten ons dan weer wel in hogere sferen. Sommigen onder ons beleefden bij dit laatste zelfs ‘a natural high’.
Kunnen we van de Finnen leren? Zeker! Leerlingen minder bepamperen, meer differentiëren, ons meer richten op competenties, los komen van het klassieke lesgebeuren … Daarvoor hebben we nog een lange weg te gaan, maar we kunnen er zeker naar streven.